I Know Who U R.....

Kau Aku Kita Berbeza

My Supporters

Facebook Supporters

Bertemu jodoh di internet

Sunday, May 31, 2009



"Jodoh ada di mana - mana", melalui internet juga individu boleh mendapat pasangan.Bukan sekadar teman di kala sunyi malah teman sehidup semati. Sehingga kini MIRC, Yahoo Messager, Friendster, My Space dan Tagged adalah antara ribuan ruang siber untuk berkomunikasi, berkenalan serta bertukar pandapat. Namun ada juga yang memilih ruangan ini untuk mencari jodoh.

Sukar untuk ditafsir, walau tidak pernah bersua muka, cukup hanya berkenalan di alam maya, perasaan kasih dan sayang ada kalanya melebihi mereka yang berada di hadapan mata. Mungkin ramai yang kurang percaya jodoh menerusi internet ini, tetapi masih ada yang berpendapat internet adalah satu daripada cara seseorang bertemu jodoh.

Pensyarah di Darul Quran Jakim, Kuala Kubu Baru, Mohd Zamri Mohd Zainuldin
yang ditanya mengenai kesahihan jodoh di internet, berkata ia adalah satu cara untuk berhubung pada zaman moden ini, berbanding sebelum ini hanya gunakan surat dan khidmat orang tengah untuk berkomunikasi.

"Islam tidak melarang kita menggunakan teknologi dalam mengeratkan hubungan silaturahim, namun perlu mengelakkan percintaan itu daripada menghampiri zina".

"Mencari jodoh menerusi internet juga tidak salah, tetapi untuk mencari yang jujur
agak sukar. Jadi untuk mancari pasangan hidup kita perlu berjumpa untuk mengenali secara realiti kerana kita akan hidup bersama bukan untuk sehari dua".

"Seperti cerita pada zaman Rasulullah, seorang sahabat hanya bertawakal untuk berkahwin tanpa mahu melihat dahulu pasangannya, namun pada keesokan harinya, sahabat itu berjumpa Rasulullah lalu menyatakan rasa kesalnya tidak melihat pasangan itu terlebih dahulu kerana isterinya seorang yang pendek dan hitam,"katanya.

Justeru, apabila menyentuh soal jodoh, katanya seseorang itu perlu berhati-hati dan mencari pasangan bukan sekadar rupa tetapi yang lebih penting pegangan agamanya supaya rumah tangga aman dan bahagia.

AddThis Social Bookmark Button

Email this post


1 comments: to “ Bertemu jodoh di internet

Visitor Referrer

 

Design by CempakaBiru